Sunday 26 April 2015

Reflection Week 2

Reflection on
week 2
google drive


Minggu ke-2 ini merupakan satu permulaan kepada kami semua untuk belajar dalam kelas SKP 6024. Minggu pertama hari itu hanya sekadar pengenalan kepada perancangan kursus ini.



Cik Hajjah Asmayati telah memulakan kelas dengan memperkenalkan “Google Drive” kepada kami semua. Mungkin ada antara kami yang biasa menggunakannya, tetapi ada juga yang tidak pernah menggunakannya. Aplikasi yang kami belajar hari ini ialah seperti berikut:
  • Membuka akaun G-mail
  • Belajar menggunakan “Google Shared Document”
  • Belajar membuat “Online Survey Form”


Setelah beberapa kali aktiviti “hands-on”, akhirnya kami berjaya belajar menggunakan “Google Shared Document”, di mana saya boleh menaip pada sesuatu “word document”, dan rakan yang saya kongsi dokumen itu juga dapat nampak apa yang saya sedang menaip. Ini amat membantu kami apabila perlu menglengkapkan tugasan secara berpasangan ataupun berkumpulan.

Bagi “Online Survey Form” pula, disebabkan saya kerap gunakannya semasa di KMM dulu, jadi agak senang bagi saya belajarnya. Saya juga telah membina satu “online survey form” untuk dinilai oleh anda dalam blog saya. Jadi, harap anda dapat memberi kerjasama untuk menjawabnya.


Selepas belajar “Google Drive”, kelas diteruskan dengan cara menghantar tugasan dalam laman web MyGuru2. Hajjah telah menunjukkan cara untuk hantar link dan URL bagi tujuan penghantaran tugasan. Bahagian yang perlu diutamakan ialah di “sharing setting”. Kami mesti pastikan dokumen tugasan yang dihantar adalah dikongsi dengan keadaan “Anyone who has the link can view this file”. Terima kasih Hajjah yang mengambil kira kelemahan kami dalam hal penghantaran tugasan ini.

0 comments:

Post a Comment