Thursday 21 May 2015

Reflection Week 4

Reflection on
week 4
webpage




Tajuk pembentangan pada Minggu ke-4 ini ialah “Webpage” yang disediakan oleh Umi Nur Izzeti dan Thiru Kumari. Mereka mengajar kami membina laman web melalui www.weebly.com.

Di sini, saya lampirkan bahan rujukan untuk anda supaya dapat sama-sama belajar membina laman web untuk kegunaan masing-masing.

Sebelum bermulanya sesi pengajaran pembinaan laman web, saya teringat betapa susahnya saya membina laman web sewaktu zaman universiti dulu dengan menggunakan kod program html. Selepas diperkenalkan “weebly” oleh rakan, saya rasa betapa senangnya untuk membina laman web sendiri melalui “weebly” tanpa bahasa komputer yang saya kurang mahir.


Bagi saya, cara pembinaan laman web melalui “weebly” sangat mesra pengguna. Ia tidak memerlukan pengetahuan khas dalam bidang “programming”. Pengguna hanya memerlukan pengetahuan asas penggunaan komputer seperti menaip, mencari imej, memuat turun gambar, melayari video secara atas-talian, dan berkongsi dokumen melalui pautan. Hanya ada satu kelemahan yang mungkin menyusahkan pengguna iaitu semua perkara yang dibuat adalah secara atas-talian. Pengguna mesti mempunyai sambungan talian internet yang berkualiti baru dapat melancarkan penggunaannya. Jadi, dengan adanya kemahiran membina laman web sendiri, saya percaya bahawa saya dapat berkongsi maklumat dari dunia maya ini kepada pelajar saya dalam pelbagai bentuk seperti video, animasi, simulasi, latihan atas-talian dan sebagainya supaya dapat memenuhi pelbagai gaya pembelajaran dalam kalangan pelajar.

0 comments:

Post a Comment