Thursday 21 May 2015

Reflection Week 6

Reflection on
week 6
mendeley & prezi











Tajuk pembentangan pada Minggu ke-6 ini ialah “Mendeley” dan “Prezi”. “Mendeley” dibincangkan oleh seorang senior jemputan manakala “Prezi” dibentangkan oleh rakan kami Wan Noraziean dan Norshima.

Untuk penggunaan “Mendeley”, kami diminta untuk memuat turun perisian ini secara percuma dari internet. Tujuan kami belajar perisian ini adalah untuk memudahkan kami menulis bahagian rujukan dalam projek akhir kursus ataupun tesis.

Senior yang dijemput ialah seorang cikgu yang mengambil semester 3 sekarang. Dia telah menerangkan bahagian-bahagian yang penting dalam penggunaan perisian ini dan kegunaannya. Selepas penerangan yang diberi dan aktiviti “hands-on”, saya mendapati bahawa perisian “Mendeley” ini sangat berguna dan memudahkan saya dalam beberapa perkara seperti yang disenaraikan berikut:
  • Memudahkan saya menyimpan bahan bacaan yang dirujuk
  • Membolehkan saya membuat catatan semasa membaca sesuatu petikan
  • Membantu saya untuk mencari semula di mana saya berhenti membaca bagi sesuatu petikan itu
  • Membantu saya menulis rujukan dalam gaya APA
  • Membantu saya membina senarai jadual atau gambarajah

dan banyak-banyak lagi yang akan memudahkan saya melengkapi laporan projek akhir nanti.

Kemudahan yang sedia ada dalam perisian ini memang memenuhi keperluan seseorang pelajar yang tengah menulis tesis. Sebelum saya belajar perisian ini, semua senarai jadual dan senarai rujukan dalam kertas cadangan saya adalah dibuat secara manual, di mana saya perlu mencari semula penulis yang saya rujuk dan di muka surat berapa setiap jadual atau gambarajah yang saya letak dalam laporan. Tetapi dengan adanya “Mendeley”, saya telah menjimatkan masa dalam melengkapkan bahagian-bahagian yang dikatakan di atas.

Kelas diteruskan dengan pembentangan perisian “Prezi”. Sebelum kami memulakan slot pembelajaran, kami diminta untuk memuat turun perisian Prezi yang percuma atas-talian. Sama seperti blog atau “weebly” yang sebelum ini, perisian ini hanya dapat berfungsi dengan baik jika pengguna berada dalam liputan internet yang berkualiti tinggi. Sedangkan perisian yang kami guna ini adalah percuma, jadi ia hanya versi percubaan yang dapat berkekalan selama sebulan.

Bagi saya, “Prezi” merupakan satu perisian yang dapat membantu saya untuk menghasilkan pembentangan yang mampu menarik perhatian para hadirin. Bahagian “Prezi” yang berbeza dengan Microsoft Power Point ialah “Prezi” telah siap sedia dengan latar belakang dan animasi yang menarik bagi template yang dipilih. Dalam setiap slaid itu, nota, gambar, video, ataupun audio dapat dimasukkan. Di sini, saya lampirkan bahan rujukan supaya anda juga dapat bersama-sama belajar untuk menggunakan perisian ini.

Berikut merupakan contoh penggunaan Prezi yang saya sediakan untuk tujuan pembentangan kursus yang lain.



0 comments:

Post a Comment